fredag 17 januari 2014

"Scrappig bakgrund"

Årets första kvilt är färdig!
Tanken är att min vän N  som bor i Norge
ska få den till sitt första barn.
Jag är glatt överraskad för även om stjärnorna är lite bleka 
så tycker jag att den blev väldigt bra!

Tyvärr syns inte den häftiga blodapelsinfärgade kantremsan så bra på bilden här.
Den har jag i alla fall min kompis Bettan att tacka för!
Vi brukar vara varandras "Back-up" och det är inget
konstigt att ringa sent en lördagskväll för att fråga om lämpligt tyg finns i
vännens gömmor.
"Betalningen" sker oftast i andra tyger och jag tycker mig förstå
att det är en lösning som passar både henne och mig!
Tack till Dig, Bettan!
****************************

Ni har fått mönstret tidigare, men här kommer det igen;
Jag utökade med en rad rutor högst upp och längst ned.
Höger- och vänster sida fick ytterligare två rader för att bredda arbetet.

Ursprungligen skar jag 2" breda remsor som jag sydde ihop och skar isär.
Stjärnkropparna är inte små bitar utan en större 3½" kvadrat.
Jag har däremot kviltat rakt igenom stjärnorna.

******************************

Tyvärr har vi haft ett väldigt trassligt internet sedan nyårsnatten
och mina besök på nätet är begränsade.
Jag har nu förstått att det INTE går att lägga in mer än ett blogginlägg/mailadress
 om "Scrappiga Stjärnor" under den 1/1-14 
(det är inte internets fel, jag hade bara inte upptäckt det tidigare).
Jag ska fundera lite över upplägget,
men behåller det på detta viset Januari ut.
Naturligtvis vill jag att man ska kunna sy så mycket "scrappiga stjärnor"
som man känner för och länka in och ha chans att vinna material till nya "scrappiga stjärnor".

**********************************
Jag länkar till Sarah och Amanda Jean.

Vi ska ha pizzaafton med min störste lillebror och hans familj!
Det ser jag fram emot!

Ta hand om Er!

Kram//Maja



19 kommentarer:

  1. Det blev otroligt fint, kanske något för mig att sy?
    kram

    SvaraRadera
  2. Så fin den blev, du gör så mycket fint av dina scraps och inspirerar oss andra! Kram

    SvaraRadera
  3. Underbar och detta är ju lappteknik i dess egentliga betydelse. Ett jättejobb och så läcker!!

    Kram Gudrun

    SvaraRadera
  4. Åhhh, vad toppenfin den blev! Verkligen ett lapptäcke och med de finaste stjärnor i. Blir väldigt sugen på att testa ditt mönster - men jag måste hitta någonstans att köpa tid först ;-). Jag som har lite jobbigt med matematiken, ungefär hur stort blev det?
    Kramisar

    SvaraRadera
  5. Så flott ditt stjerneteppe ble! Koselig at det skal til Norge!

    SvaraRadera
  6. Åhh... vad du har jobbat på och såå fin den blev!! Det var en fin idé att lägga på lite i ytterkanterna och smart att skära en stor mittenruta till stjärnorna! Du kan vara jättenöjd!!
    Jag hade redan skurit mina remsor när jag kom på det... så klart! Men det blir bra ändå...tror jag!
    Kram// Bibbi

    SvaraRadera
  7. Hello Maja,

    It is a beautiful quilt, and a lovely present for a child - so colourful!

    Love from England,
    Muv

    SvaraRadera
  8. Underbart härligt täcket är! Så läckert scrapigt!
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  9. Ett sånt vackert täcke, helt underbart. Bara älskar dina stjärnor. Kram från MonicaJ

    SvaraRadera
  10. Ett superläckert täcke att älska. :)

    Ha en skön helg, kram.

    SvaraRadera
  11. Täcket blev jättefint. Din vän i Norge kommer att bli jätteglad för det.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Det var utrolig lekkert! Heldig den som får dette;)

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att den scrappiga quilt som Du gjort mönstret till och sytt med ljusa stjärnor på är "lappteknik när det är som bäst". Ett skissat mönster, man "ger sig hän" bland sina tyger och fram växer ideén till verklighet.

    Dollandesign

    SvaraRadera
  14. Vilket härligt täcke du sytt. Stjärnorna syns riktigt tydligt, trots att du som du skriver använt bleka tyger men det är kanske just därför de syns.
    Kram Carmen

    SvaraRadera
  15. Underbart! Och jag tror att mottagaren tycker att det är tillräckligt Majigt! Kramar Ullis

    SvaraRadera