måndag 14 maj 2012

Det första...

..."riktiga" lapptäcket som jag sydde!!!
Så här ser det ut.
Denna kvilten sydde jag till Jakob sommaren 1992.
Jag hade just köpt min första skärbräda, linjal och rullkniv.
Jag kommer ihåg att jag satt på vår trappa och skar.
Alldeles bakvänt, naturligtvis- ingen hade ju visat hur man skulle göra
eller talat om hur farligt det kunde vara!
Det tog inte lång stund innan jag hade skurit ända in till det vita benet inne 
i fingret!!!

Jag hittade den i en hög med smutstvätt i förra veckan.
Nu är den tvättad och ren, men oj så blekt!
Visserligen så tar solljuset bort en hel del av färgen,
men en del av dessa tyger var verkligen mörkblå när den syddes!
Jag var så "blå" på den tiden!
DET ÄR 20 ÅR SEDAN!!!
De enda arbetena som blev färdiga var de som var blå!
Nu håller jag på att "erövra" blått igen.
Tack vare Gudrun!

Det kanske är dags att börja tänka på Blockhusrutan igen.
Den är ju hur vacker som helst och har ju en mängd variationsmöjligheter!

Fast först finnes en mängd olika arbeten
att ta hand om på lilla listan!!!

Kväll på er!
Kram
Maja

7 kommentarer:

  1. Fastän din okunskap så gjorde du en vacker quilt som förhoppningsvis hänger med länge än. Kram

    SvaraRadera
  2. Jo den lilla listan finns här också,, samt på centrallager B ligger ett antal log cabin quiltar...ett favvis mönster/ kram till dig

    SvaraRadera
  3. Jag har en hög med UFO:n... men ingen lust att sy eller ens göra nåt alls! Går det nånsin över tro?
    Ditt gamla täcke är fint och åldrat med grace tycker jag. Var rädd om ditt förstlingsverk! Fingret har slutat värka hoppas jag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Du har sytt lååååååångt mer lappteknik än jag, men då började jag iallafall ett år innan dig! Startade friskt hösten 1991 med ett täcke till dubbelsäng. Midsommar 2010 blev det klart...
    Inte mina färger längre, men det ligger nu på mamma och pappas säng.
    Blockhus är nog det allra finaste och mest användbara blocket! Är också på väg tillbaka dit, har bara några projekt som ligger före..

    Kram!!

    SvaraRadera
  5. Vilka fantastiska mönster man kan bygga med detta block.
    Härligt täcke, ser mjukt och gosigt ut.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vad kul att se ditt första vackra täcke!!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  7. Vad kul att få se ditt första täcke. Jag älskar att sy blockhus. Det var det allra första block jag lärde mig och i många år häll jag troget fast vid bara det blocket. Variationsmöjligheterna känns oändliga.

    SvaraRadera