lördag 23 november 2013

Här sitter jag...

...under min "Pluskvilt" (vars tygbitar består av tyg 
från bloggvänner i Sverige, Norge och Kanada).
Jag är varm, mätt och mår bra!

Då kom jag att tänka på ett mail som kom för några dagar sedan.

Tänkte passa på att visa några bilder 
och "saxa" lite text och än en gång
TACKA för all hjälp!


Här tror jag att Gudrun är sömmerska till täcket i gult och rosa.
Tyvärr vet jag inte vem som sytt den andra kvilten.


Här ligger bl.a ett täcke från Elisabeth Emtelin och väntar på en baby.

"En bild är på paket som vi gör som ju innehåller täcke, mindre filt stickad tröja, mössa, sockar o skjortor byxor o blöjor. Ibland har vi även någon liten leksak att lägga i o en barntvål. Dessa paket är mkt uppskattade av mammorna".
Jag har inte sen 1981 mött så mkt fattigdom så babypakteten förstår du är enormt uppskattade. Landet bedöms nu som världens näst största humanitära kris efter Syrien o det landet talas det ju mkt om i medierna".
"Rose-Marie Norehed"


Dessa kviltar har jag haft "ett finger med i båda".
Den med kvadrater har Gunilla sytt toppen och jag har kviltat
och den andra kvilten har jag sytt bl.a. av tyger som Evaj utmanat mig med.

Ni som tittar noga kan se att det är samma kvinnor på båda bilderna.
Jag har nämligen bett Rose-Marie, som fotograferat,
att bara ta bilder på människor som tillåter att jag i min tur publicerar dem här i bloggen och
visar på webben, med tillgång för alla att se 
över hela världen.

Här är ännu en bild på en liten baby i ett täcke som skänkts från
någon i Stockholm, tror jag.

Rose-Marie berättar i sitt mail om att deras sjukhus i princip är det enda som 
kan ge bra vård och att anhöriga berömmer dem för god vård och bra mediciner.
De nekar ingen, men det är många som inte kan betala den lilla avgift som 
behövs till inköp för mat och mediciner.
Katastrofinsamlingar har gjorts och mer hjälp är på väg från Sverige.
Nu hoppas man bara att det som finns på plats skall räcka fram till dess.

Det är så skönt att se att våra skänkta täcken kommit fram och att de gör nytta!
Jag tänker på barntvålarna som Rose-Marie skriver om.
Jag brukar köpa Barnängens ekonomipack på ÖoB.
De brukar kosta 20 kronor för en 5-pack.
Om man köper med sig en sådan paket varje gång man är där och handlar så märks
det inte i plånboken och det är härligt att lämna över en kasse med denna "hårdvaluta"!

Så blev det nästan midnatt i dag igen!

Värmd av Er Generositet TACKAR och
önskar jag
God Natt!

Kram//Maja






11 kommentarer:

  1. Flott å se at gavene kommer fram og at de blir satt pris på! Det er en flott ting med vår hobby, at den kan brukes for å hjelpe andre. Jeg mener at vi som er så heldige å bo i verdens rikeste land, og har all infrastruktur til vår disposisjon, kan, og kanskje bør, se ut over oss selv og våre "problemer" og hjelpe de som ikke har det slik som oss selv.
    Jeg har lest om Afrikateppene tidligere, men kan godt tenke meg en repetisjon, eller henvisning til hvor jeg kan lese om aksjonen.

    SvaraRadera
  2. Kul att få se att våra fina filtar kommer till nytta. Vår hobby är ju en lyx i mångas ögon,så extra kul att vi kan hjälpa till där det behövs.
    Må så gott

    SvaraRadera
  3. Så roligt att få en hälsning från Rose-Marie.
    kram

    SvaraRadera
  4. Åhh, va härligt att se att täckena kommer dit de ska...Kram.

    SvaraRadera
  5. Så fint att se att gåvorna kommer dit där de behövs! Att de är uppskattade och fyller en funktion, och dessutom så fina, tillsammans med kläder och tvålar. Självklara saker för oss, men inte för alla, tyvärr!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina arbeten! Jättebra initiativ också! Om man vill bidra med något, vart vänder man sig då? Skickar man själv ner till Rose-Marie? Kram Ulrica

    SvaraRadera
  7. It is so wonderful of you to donate to such a worth cause!

    :) Kelly @ My Quilt Infatuation

    SvaraRadera
  8. I admire your charity work and its so lovely to see how much your donated quilts are appreciated.

    SvaraRadera
  9. Vad roligt och se bilder på vart täckena hamnat! Måste snart sy ett till.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  10. Åh, vilka ljuvliga bilder! Blir alldeles varm och rörd i hjärtat av att få se dem.
    Kramisar

    SvaraRadera
  11. Så härligt att få se mitt täcke och hur det kommer till användning.Blir varm ända in i hjärteroten av dina bilder. Tack ar för du visade.

    Kram Gudrun

    SvaraRadera