fredag 17 augusti 2012

Utställningen

Två av Bibliotekets personal:
 Carina och Lena vid lånedisken.
Mina kinesiska lyktor (utmaningstyger från Butikenannalunda
hänger som ett blickfång.

Täckena som Anton och Sanna har tingat 
till sina ev. framtida barn.
Den lilla anteckningsmappen i tyger
som jag fick av Monica Jivå.


Här får man lite perspektiv på hur smal
glasmonter/väggen är.
Den Orange regnbågsquilten fick hänga med
framsidan in mot skolan.
Mormorsrute-kvilten är ny.
Min lösning av mitt och Lizzans utmaning av
Brandon Mabely-tygerna
 (mer om det när Lizzan är färdig med sin).

Min turkosa kvilt och alla kuddar.
Här syns också  väskan som jag sydde av Carinas
utmaningstyger.

Tack!
(mitt tema för utställningen)

Lite "småplock" i hönsnätet.
Jag vill inspirera skolbarnen (och lärarna) att sy
enkla nessar/pennfack och visa vad man kan göra 
av "scrufskakorna" 
(jag har haft inspirationsdag med Skövdes textillärare och
tänkte påminna lite om vad man kan göra).
Ett gytter utan dess like,
men jag vill locka att titta och se vad som kan finnas på bordet.
Bara syrelaterade saker och
förhoppningsvis upptäcker man nya saker varje gång man tittar.
Två av mina favoritkviltar.
Den ljusa är egen design, men den grå/blå/orange
är min tolkning av Elizabeth Hartmans design.
Mönstret hittar man i boken Modern PatchWork.
Mitt scrapstäcke som jag ratade att skicka till Irland
för att jag inte gillade kviltningen.
Nu tänkte jag inte ens på den....

På täcket så ligger en Jelly-Roll och en Charm-Pack
och en hjärtformad nåldyna i stadkanter
(jag hoppas och tror att en och annan kan hitta något att inspireras av).

Täcket som hänger är en Tessellation med tyger i en och samma serie.
Sydd långt innan det fanns Jelly-Rolls.
Jag kommer ihåg hur jag ringde Marie på Textilia
 och bad henne ta hem dessa tyger (Shadow Play)
och jag ÄLSKADE dom!!!

Tack till;
Sanna och Carina som dekorerade hyllan med
lapptekniksböckerna 
och band fast tygremsor i pelaren som leder in i biblioteket.
Till Lena som tryckte upp bilderna och den förklarande texten
 till mina tankar 
och ideér inom lappteknik
 och 
här vill jag också passa på att tacka Vivianne
för tyget med det mångkulturella trycket på.
Det passar så bra in här i Ryd,
där invånarna kommer från jordens alla hörn.
Ja, så här ser det ut just nu!

Beroende på hur länge mina arbeten ska vara
utställda så kan det nog hända att den kommer att varieras.

Det är som vanligt när det gäller mig;
Mycket färg och mönster,
men de flesta av dessa kviltar har Sanna valt ut som sina favoriter.

Här tackar jag för mig och hoppas på lite sömn!
det blev inte mycket av den "varan" i natt!

Kvällskramar!
Maja










16 kommentarer:

  1. Ooooo maaaaj gaaaad!!!! Helt underbart.... Vilken utställning, vilka quiltar, vilka färger..... Du måste vara jättestolt som har åstadkommit detta och så smart att visa och inspirera våra barn och ungdomar. Kram och Lycka till önskar MonicaJ

    SvaraRadera
  2. Jag är imponerad av allt som Du visar. Det är en fröjd för ögat! Den utställningen skulle jag gärna se i verkligheten. Men jag får nöja mig med att ta del av den här på din blogg. Tack, för att Du visar oss som inte har möjlighet att besöka Ryds bibliotek.

    Dollandesign

    SvaraRadera
  3. Wow, önskar jag kunde åka upp och titta på dina quiltar. Kram Carina

    SvaraRadera
  4. Vilken färgglad och härlig utställning! Jag hoppas att besökare och skolbarn blir inspirerade av den! Detta har du/ni gjort jättebra! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  5. Hur ska man kunna låta bli att tycka om den utställningen??? Den är jättefin och "Majig" förstås... men det är ju du!! Oj... om jag bara kunde komma och se den!!
    Kanonfint!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig utställning. Tyvärr lite för långt för mig att åka och titta.
    Sov gott!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Maja vilken fin utställning! Vad roligt!!
    Sanna har gjort ett bra urval och du har gjort ett fantastiskt jobb!!

    SvaraRadera
  8. WOW så mycket härligt Majjigt du visar upp!!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar utställning och bra inspiration till att börja med kviltning:-))
    kram Gudrun

    SvaraRadera
  10. Vilken Glad-utställning du fixat. Massor av härliga ting, klart det måste inspirera besökarna.
    Kul med en lite annorlunda "hängning"
    Ha det gott och hoppas du fick sova inatt.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. En underbart fint arrangerad utställning!
    Hoppas att du får sova ordentligt inatt, för både kropp och själ behöver dessa mörka timmar för att orka med det som kallas livet.
    Kram från Lena i Örebro

    SvaraRadera
  12. Vilken glad och härlig utställning! Hade den legat lite närmare mig (eller jag varit lite närmare den) hade jag absolut gått och tittat!

    SvaraRadera
  13. Vilken fin utställning. Kul med inspiration även för de yngre besökarna. Du gör så fina grejer.

    SvaraRadera
  14. Tack för att jag fick gå på din utställning, om än så här genom datorn! Så många underbara alster och får man ingen inspiration där så får man det inte någonstans! Kram Immi

    SvaraRadera