fredag 28 mars 2014

"Elever räddar liv"

Veckan som började så bra har bara gått utför!!!
Sytt fem sömmar och sprättat tre, så känns det i alla fall! 
När jag sedan brände långfingret på strykjärnet,
 när jag skulle sträcka mig förbi det, för att släcka en lampa så ledsnade jag!
Ett svullet finger med ett stort sår är inget roligt, 
och så har väl veckan känts fortsättningsvis!
I dag har jag kämpat på med mitt trasiga finger
 och sytt en väska, men kameran och jag är inte på samma plats så bilder dröjer.


En sak har jag i alla fall haft tur med!
Sedan ett tag tillbaka har jag fått en massa olika spam, 
men efter att jag satte in sifferverifieringen efter lämnad kommentar i bloggen,
så har jag sluppit de flesta.
Trots det så har jag en fått en ständig påfyllning i skräpposten!

Tyvärr hamnade dessa där:




Vilken tur att jag kollade innan jag tryckte på: Ta bort.

Bilderna här ovan är Afrikatäcken som
eleverna på Prästängsskolan i Alvesta sytt och haft en utställning med.
Här får ni läsa följebrevet som var med i mailet.

Hejsan! 
Vi är 2 tjejer från Prästängsskolan.
Vi är 13 år och går i 6:an. Vi har sytt lapptäcken och haft en utställning på Alvestas tågstation. 
Utställningen hette " Elever räddar liv ". Snart ska vi skicka dem till Central Afrikanska Republiken.
Där kommer det vara en svensk kvinna som kommer ta emot dem.
Lapptäckena kommer att användas till att värma små nyfödda barn. 
Vi hoppas verkligen att lapptäckena kommer till nytta och att fler barn överlever!! :)


MVH/ Agnes & Lamia!! 


Hälsningar
Anna Ivansson
Prästängsskolan, Alvesta Kommun

Ett stort TACK till läraren Anna som inspirerade sina elever till att sy dessa fina täcken!
Ett stort TACK också till eleverna som sytt  så fina arbeten för att sedan skänka bort dem till andra barn!
Tack också för att just Du läser och kanske skriver en kommentar som 
lärare och elever kan ta åt sig av!
Trevlig Helg!
Kram//Maja

13 kommentarer:

  1. Så fina täcken! och vad fint gjort av barnen. Och vad fint att ställa ut. Superfint blir min samlade feedback. Kanske har de blivit sugna på att sy sig ett eget täcke också?
    Maja, kolla min blogg om tips från Birgitta ang verifieringen. Jag ska dock genast kolla skräpkorgen, kanske har jag tur att hitta nåt bra där med. Kram

    SvaraRadera
  2. Så flinke elever! Flott at de tenker på at de kan hjelpe andre som ikke har det like bra som dem selv! Riktig flotte og fargerike tepper har de laget, og så morsomt å lage utstilling før de sender teppene avsted!

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder på härliga täcken som är gjorda med hjärtat! Detta är vad syslöjden borde handla om - hur jag med min kunskap kan hjälpa någon annan. Idén är behjärtansvärd och jag är full av beundran. Samtidigt kanske någon faller för frestelsen att fortsätta med den härliga konstformen lappteknik.
    Kramisar

    SvaraRadera
  4. Åh, vad roligt när en yngre generation syr. Jätteduktiga elever och fina täcken. Kul att det var en litenutställning som också förklarade vart täckena skulle hmna och varför.
    Vilken tur du hittade meilet!!

    Ha en skön helg, kram.

    SvaraRadera
  5. Vilka duktiga tjejer och lärare som kan inspirera de yngre och göra något för dem som lite har.
    Vilken tur att du kollade innan du "slängde" mailet.
    Må så gott

    SvaraRadera
  6. Men oj så duktiga flickor och vilka fina täcken de sytt. Det värmer också gott när jag läser att de gör det för att rädda liv någonstans i Afrika....... Det är ju en uschlig vecka du haft Maja, brännskador gör så ont och det får man vara försiktig med. Ta hand om dig vännen. Kraaam från MonicaJ

    SvaraRadera
  7. Vilka duktiga tjejer! Alla lapptäcken är så fina och de kommer ju verkligen att vara till nytta också. Vilken tur att du kollade skräpmailen.

    SvaraRadera
  8. Så roligt att tonåringar har sådan medkänsla och syr till de små i Afrika.
    Grattis till små fina täcken som kommer att värma gott.

    SvaraRadera
  9. Söta små bebistäcken som flickorna har sytt, det är bara att hålla tummarna att de fastnar för vår hobby. Roligt att de ska skickas till små nyfödda. Kram

    SvaraRadera
  10. Nu har du fåt så många kommentarer om eleverna som är så duktiga och syr till Afrika....så det räcker ...då vill jag på peka på att dina sifferverifieringar är jobbiga MEN nödvändiga!!Bambikramis

    SvaraRadera
  11. Gillar elever med go i:-))
    Kul att dom vill sy lapptäcken och samtidigt göra något gott.
    Kram o trevlig kväll.
    Gudrun

    SvaraRadera
  12. Fin blogg du har :) Kan du fortelle hvor du endrer til siffer verifisering? Jeg har ikke funnet ut av det.

    SvaraRadera
  13. Underbara täcken!! Vilka tjejer!!!
    Krya på dig!
    Kram Mia

    SvaraRadera