söndag 2 mars 2014

Sagobokstäcket

Till veckan ska jag gå och fixa till frisyren igen.

Det har varit dags att klippa sig, för mig ett bra tag nu, 
 vi har bara haft det lite svårt "att få till det", min frissa och jag.

Hon överraskade mig med en "kula på magen" 
när jag klippte mig i November.

Babyn kom i början av Januari och hon har redan hunnit jobba ett tag,
 men jag har inte träffat henne förrän nu.

Väl inne i frisörsalongen,
 fick jag se bilder på en av de sötaste bebisar jag någonsin sett!

Eftersom vi trivs med varandra och våra familjer har umgåtts lite grand,
så var det inte svårt att ta beslutet att sy en kvilt till lille A!

Jag tog en Charm Pack som legat länge och väntat på hyllan,
men i denna fanns endast 23 bitar 
och tyvärr var de väldigt illa skurna!
Jag fick skära ner kvadraterna till 4½" x 4½".
De "enfärgade" kvadraterna som jag plockade ihop, 
finns alla med som färger i Charm Packen.
De är Moda Marbles, Blenders och Solids,
 som jag plockat från "enfärgade lådan".

De som fortfarande läser sagoböcker känner väl igen designen.
Detta är det som jag kallar "Sagobokstäcket". 
Nästan vart enda täcke som är illustrerat i sagoböckerna består av kvadrater i olika färger
 och jag tycker att det är så fint!

Jag har kviltat över alla sömmar och genom diagonalen på alla kvadrater.
Baksidans tyg är samma som jag kantat med, 
ett ockrafärgat Nancy Halvorsen-tyg.

De som tittade ordentligt på gårdagens bild 
såg att jag hade det liggande som bakgrund.
Jag lyckades nämligen sy det under lördagen och ägnade en stund av
 gårdagskvällen och fortsatte under förmiddagen till att kanta det framför TV:n!

Bilden ser lite "blurrig" ut, men det kom snöblandat regn just när
jag sytt färdigt detta täcke.
Nu ska det tvättas innan det överlämnas på tisdag.
Hoppas att de tycker om det och att "lill-killen" kommer att trivas med det!

***********************
Dagens Grattis går till en annan liten nyfödd baby,
min kusin Madde, EvaJ som fyller år
och naturligtvis Norge och deras fantastiska Vasaloppsvinnare!

God Kväll!
Kram//Maja







13 kommentarer:

  1. Oh ja, naturligtvis kommer lillkillen att gilla det täcket! Det är helmysigt och precis som ur en sagobok! En liten tröst är det när jag ser att det är fler som har snöblurr!
    Kramisar

    SvaraRadera
  2. Inlindad i ett så färgglatt och positivt täcke kommer denne kille att växa upp till en färgstark och positiv stor kille - det säger ju sig själv!

    SvaraRadera
  3. Flott babyteppe Maja !!
    Fantastiske farger :-)

    SvaraRadera
  4. Du ger dig inte i första taget du inte ;-) Fint blev det!

    SvaraRadera
  5. Färgglatt och mysigt, lycklig liten kille som får det här!
    kram

    SvaraRadera
  6. Blir ett perfekt täcke till lillpojken, kul med alla färgerna. Kram

    SvaraRadera
  7. Vilket fint täcke!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  8. Så fint täcke! Less is more. Gillar verkligen den enkla designen.

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt täcke! Man blir varm av att titta på det med alla sina härliga färger.
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  10. Ett riktigt härligt lapptäcke!

    kram

    SvaraRadera
  11. När bäbisen får ligga på det täcket behövs ingen saga när alla fina färger ska upptäckas! Underbart!
    Man kan bli riktigt sur när tygerna inte är skurna ordentligt!
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  12. Grattis till din vinst på min utlottning! Vänligen maila mig din adress så jag kan skicka din vinst till dig. Kram Ulrica

    SvaraRadera