onsdag 12 januari 2011

Dockkalas hos Maja



Här sitter jag och min bästis Eleonor. Vi är 6 år gamla och stolta dockmammor båda två! 

Min docka heter "Dokkelotta". Ett "snyggt" namn som kommer sig av ett missförstånd. Mor hade stickböcker till dockor och en av dom var skriven som en sagobok. "Dockan Lotta skulle"... 
Jag hade missuppfattat och trodde att dockan, som var likadan som min, hette just "Dokkelotta"
:Det är vintern -71/72 och jag har dessutom just 
blivit storasyster för andra gången!  
När hennes KM såg bilden på oss så sa han: - Hon har ju samma frisyr nu!!!
I dag hade vi också ett slags "dockkalas". Elle pluggar och har inte haft mycket tid 
över för att träffas den senaste tiden, men idag!!! 
Dagens "kalas" var så härligt! Vi skrattade så att tårarna rann och när denna bilden plockades fram 
så kom tårarna i ögonvrån!!!
-Ja, det var tider det!!!
*************************************
Jag skrev ju att det var dockkalas i dag.
Jag fick en ny docka!!! En snögumma!!!
Hon är så söt och jag fick veta att hon rest en lång väg för att komma och bo hos mig!
Det är visserligen 39 år sedan den översta bilden togs, 
men jag gillar fortfarande dockor och särskilt om de är snögubbeinspirerade!
*******************************
Tänkte att jag skulle uppdatera:

Ännu ett block som ska läggas till rosenkvilten.
Lite blekt och rätt ointressant, men jag har redan kviltat den så den får blir kvar i det stora!
********************
Skickade ut Sanna på uppdrag idag!
Visst ser de läckra ut!!!
Det ser ut som att det strax är dax för lite bus!!!
**********************************************
Nej, vet ni.
Nu har jag suttit vid datorn och bråkat med inställningarna för bloggen sedan ca:14.15 och pratat både med Evaj, Lizzan, KM och Patrik för att se om det skulle kunna gå att ordna ett bättre, enklare upplägg för inläggen och till slut så hittade jag det själv!!!
Jag vågar väl inte ropa hej än, men väljer jag att säga: 
-Hej då!!!
Det gör ont i mina ögon och jag är alldeles slut!!! 
Kram Maja

16 kommentarer:

  1. Vilka vackra rosenblock i gårdagens blogg.
    Du är dig verkligen lik :) lilla dockmamma. Vad ska bli av alla dessa band?
    Tack för det mjuka kuvertet. Ska försöka hinna med att plocka ihop något till dig. /Kram

    SvaraRadera
  2. Hihi...dockmamman var sig lik. Och vilka härliga band Sanna hittade på sitt uppdrag. :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så söta ni var. Undrar vad du ska hitta på nu, såg ut som snygga band. Håller med om att blocket såg lite menlöst ut, inte riktigt likt dig.

    SvaraRadera
  4. Det blev väl bra, ditt inlägg!!Ja tänk när du blev storasyster för andra gången ,,ja då blev jag mamma oxså för andra gången....

    Härliga band ,en riktig godisskål..hälsa Sanna./kram<3

    SvaraRadera
  5. Så söta ni är som dockmammor! Jag hade också en sådan docka, men namnet var ett annat.

    Fint block idag med!
    Band är roliga att "leka" med när man ska sy något roligt :)

    Kramar!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Man ljuger inte om man säger att det syns vem som är du på kortet. Det väcke minnen här också... har ett kort från ungefär samma tid, vit blus, västklänning i manchester, och ungefär samma frisyr, bara lite kortare :o) Må så gott! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  7. Gulligt kort på dockmammorna.
    Du har ju fått fart på din sidan, själv försöker jag få ordning på min puh!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilka söta små dockmammor ni var.

    jag tycker att rosenblocket är fint och du är så duktig att kvilta.

    SvaraRadera
  9. Åh, vad fina ni e! Dockmammorna<3
    Är så nyfiken hur rosenquilten kommer bli. Igår sydde jag färdigt en väska jag hållt på med ett tag och jag blev t.o.m lite nöjd med den...:) Det artar sig...:D
    Kram kram Mia

    SvaraRadera
  10. Ett tag så trodde jag att det var "Tack och adjö" för mina blogginlägg!
    Jag var så frustrerad så jag nästan satt och lipade! Nu tror och hoppas jag att jag hittat problemet!
    Inställningar-Globala inställningar-uppdaterad redigerare.

    Wivi: Ja,gårdagens block var snyggare än dagens!
    Banden ska sitta runt tyger som jag ska skicka ut till Vinster och Bus!
    Ser fram emot ett roligt litet kuvert;

    Annemarlen: Ja, jag är ju fortfarande mig rätt så lik! Tänk att det redan gått 39 år sedan bilden togs!

    Carina:banden ska bara hänga och vara fina i Paradiset tills någon av er vinner ett tygpaket;)
    Jag uppskattar ärligheten. Blocket är verkligen mesigt, mest på bild faktiskt, men det får förhoppningsvis sitta långt ut på kvilten.

    EvaJ: Det är lite åldersskillnad på oss, men som du vet så är jag ju "gammal nog att vara Din mamma". Tack för tokiga telefonsamtal!!! Ska ske ang. Sanna!!!


    Elisabeth: Ja, jag tycker att vi var söta då!!! Mina band ska ut och åka så småningom!

    Ullis: Så är vi nästan lika gamla också! När mor fick välja kläder till mig så var jag ofta väldigt modernt klädd!

    Lena: Tror du mig om jag berättar att jag höll på att avsluta min "blogger karriär" i kväll? Bortslösad tid på att sitta med datorn i knät!!!
    Nu har jag ju lyckats lösa ett stort och jobbigt problem så det finns säkert något annat att "bita" tag i! Lycka till med din!

    Kram på er alla och Tack för att ni skriver kommentar!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  11. Mia och Birgitta!
    Ni hann att "slinka" in här utan att jag märkte er!
    Kul att du kommit i gång igen!
    Nu ses vi på lördag och förhoppningsvis har jag hunnit göra mönstret åt er!!!!
    Inget mer datastrul nu Tack!!!
    Jag var tvungen att kvilta på detta sättet. Vet ju inte hur det blir när vadd och tyg tvättas och torkas. kanske krymper det på något konstigt vis och blir ojämt. Vi får se.

    Kram på er! Maja
    Kram Maja

    SvaraRadera
  12. Vilka fina tjejer! Och ja, du är dig lik. vilken fin gumma-docka du fick idag. Krma och håll ut i dator-trasslet! jag har fått några nya gråa hår av att försöka få till bilderna, men har tyvärr inte fått nån aha-upplevelse. Hade redan den där redigerar grejen installerad... Haha, Kram Jenny

    SvaraRadera
  13. Du fick ju till det riktigt fint! Och vilken härlig bild på er när ni är små dockmammor ;)
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  14. Hej
    Tack för besöket hos mig.Det var inte svårt att lägga in etiketter

    Gå till Design - lägg till en gadget. I fönstret som kommer upp rulla ned till etiketter.
    Tyvärr är det en stroke som min man fått. Men inte förlamad utan förvirrad. Lite bättre nu.Kram

    SvaraRadera
  15. Heia

    Så flott at du har lyst til å være med på min lille utfordring i 2011.
    Jeg håper du får det gøy og møter noen nye blogg venner..
    Du må gjerne bruke min Ninepatch "button" hvis du vil.
    Lykke til og husk å gi meg beskjed dersom du har noe ferdig.

    Hilsen
    Anne Marie

    SvaraRadera
  16. Vilken fin "snögubbedocka" du fått. Jag gillar de som är med så långa ben. *hmmm* Kan det vara för att jag själv är ganska "kort i rocken"? :o)
    Kul att läsa om ert dockkalas, det syns ju också vem som är du på fotot, du är dig lik.
    Det var en härlig samling av band som Sanna hittade.
    Kram
    Carmen

    SvaraRadera