torsdag 13 januari 2011

Vad gör man inte för lite Kaffe?

 ...ja, det kan man ju fråga sig! 
Jag pratade med Bettan idag. Hennes nya löpare var nästan färdig." Det var "bara" kviltning och kantning kvar. Om jag hade tid så kunde jag ju gärna få kvilta den åt henne". 
Om jag hade tid...
...tid är någonting som man tar sig och håller hårt i, om man ska få något gjort.
-Det ska stå dig dyrt, sa jag. Inte i pengar, men i tyger ("stackars mig" jag har ju "inga" tyger).
-Har nog några Kaffe Fassett tyger, sa Bettan.
-När kan du komma? sa jag.
Här är Bettans egendesignade löpare med min kviltning.
******************************************************************************
Jag var ute och läste lite på bloggarna i min  blogglista och hittade denna utmaning.
Det är norska Annemarie som har utmanat lapptekniksfantasterna världen över på att
sy kviltar av 9-rutan block. Den 1/9 2011 ska kviltarna vara färdiga, men man får lägga in bilder allteftersom man blir klar med sin kvilt.
*********************************************************************************
Uppdatering:
Sakta men säkert går arbetet framåt med min rosenkvilt.
Detta är block 9.
Bara 16 block innan jag får sy ihop den!!!

 Tycker att detta block är så snyggt. Lite blekt på bilden här, men rätt så tjusigt! 
*****************************************************'
Ja, nu har jag slagit nytt rekord!
"Bara" 1½ timma för att göra detta inlägg!
Ni får läsa med "andakt" och glöm inte att skriva några ord i kommentarer!!!
Så som jag jobbat med detta så kan det vara skönt att veta att någon läst!!!
*************************************************************
Ha en trevlig kväll!
Jag ska kolla handboll på TV:n och sticka.
(Jo, jag gör det fortfarande)!
Kram Maja


18 kommentarer:

  1. Hej Maria,just hemkommen från en otrolig dag.Vilket känns både här och där.Kanske mest där......
    Spännande med AM.s utmaning,skall kolla senare.
    Som vanligt jobbar du med dina underbara block.
    Inläggen på din hemsida,om dem tar vi via skype..KRAM från Bambi

    SvaraRadera
  2. Det är alltid kul och gå in och kolla vad du skrivit och vilka fina bilder du lagt in.
    Nu ses vi snart!!!
    Massa kramar till dig //Mia

    SvaraRadera
  3. Så fin duken blev som du och Bettan samarbetade med. Dina rosenblock är ju fina allihop.

    Nu har klockan blivit kväll och det enda jag gjort med tyger, är att macka en bonad. Sytt har jag inte gjort, men nu ska jag slå på symaskinen en stund.

    SvaraRadera
  4. Jag har med andakt tittat på bilden med din kviltning. Jag har några toppar i olika storlek som behöver quiltas. När kan du komma?
    Jag hoppade också på nine-patch utmaningen, så det är väl lika bra att börja fundera på mönster... tiden går fort! Må så gott!
    Kramar Ullis

    SvaraRadera
  5. Vilken bra byteshandel ni kör med, Bettan och du. Win-win som det heter. Bra jobbat med bloggen! Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Jag har läst! Och också stickat, här blir det randiga vantar av restgarner.

    Ser fram emot att se den färdiga rosenkvilten - är man rosengalning så är man!

    SvaraRadera
  7. Nu blir det Natti!
    Mina ögon har börjat svida något så in i... Jag måste blunda!
    Eva: vi hörs. gärna fredag fm.
    Mia: Vi ses på lördag! Ska bli SÅ kul!
    Birgitta: Ja, duken blev ett bra sammarbete. Nu väntar jag på Kaffe;)
    Ullis: Du får nog ta med dina toppar och komma hit! Janome 1600 är rätt så stor ochjag gör inte dessa kviltningar utan honom;)
    Har börjat fundera lite på 9-rutan också. Ska bli kul!
    Jenny: Detta var första försöket med bytesverksamhet. Fast visst är det roligt när man kan byta! tack för berömmet! Det behövs!
    Irene: Det är bussigt av dig att du ställer upp och läser och dessutom "erkänner" det! Hoppas att du visar upp vantarna! Rosor var det, ja! Lovar att visa upp kvilten när allt är klart. Ska vi säga December 2014?
    Som sagt Natti!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  8. Hej Maja
    jag tycker rosenkvilten går raskt framåt. Blocken är väldigt fina och det skall bli kul att få se den färdiga quilten (tror nog det blir före 2014!!) Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Duken blev jättefin, häftigt mönster och finfin kviltning.
    Rosenkvilten ser jag fram emot att få beskåda i färdigt skick men inte dröjer det väl ända till dec 2014? Det där med niorutor verkar kul, kanske ska hoppa på det, hmmm.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Läcker löpare se ut som en labyrint, snygg kviltning du fått till.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Det är klart att jag läser dina inlägg. Ibland är jag nog lite slarvig med att kommentera men försöker skärpa mig med det. :o)
    Det blev en tjusig quiltning på en tjusig duk.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Det ska bli spännande att se din rosenkvilt när den blir färdig. Eftersom allt är kviltat så kommer det ju att gå snabbt på slutet.
    Kram Kikki

    SvaraRadera
  13. Så fin du fått bloggen!
    Det går fort fram med blocken till din stora kvilt!

    Så roligt att ha någon att byta tjänster/tyger med! snygg löpare och kviltning. Kaffe-tyger är ju inte helt fel att ha på lager :)

    Kram!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  14. Jag försöker läsa det du skriver, men sedan det blev bloggar helt plötsligt, så tycker jag luften gick ur mig liksom! Men löparen blev snygg för att inte tala om dina block, jättenygga tyger! Kram../ Immi

    SvaraRadera
  15. Hej!

    Jag har inte hittat något bra sätt att svara på kommentarer så jag svarar dig här sen jag klistrat in din kommentar - så slipper du leta

    Du skrev:
    som vanligt imponerar du!
    Både med träningen - att du kommit igång igen.
    Dessutom så vill jag lära mig att sätta in bilderna så snyggt som du gjort med Afrikatäcken mm. Kram Maja

    Vad är det du funderar över med bilderna.

    jag har gjort flera olika album i Picasa och sen laddar jag upp bilderna som jag hämtat på zoomin. Det tar litet tid eftersom man bara kan ladda upp fem i taget. Sen finns det flera redigera grejer man kan göra, typ skriva text, flytta dem i annan ordning, både automatiskt och med dra och släpp.
    Om det var något annat du undrade över, så hojta bara till.

    SvaraRadera
  16. Hej Maria!! Vad trevligt du fått till kommentarerna på din blogg.Jagtycker det är roligare att läsa dem så här..... Det blir fler och fler rutor och fina blir de. Väntar med spänning på resultatet..... Vill också kommentera gårdagens foto, ni är ljuvliga och det går inte att ta fel på vem som är du. Bamsekram från Monica

    SvaraRadera
  17. Oj, vad ni kommenterar! Så roligt det är!
    Annika: Nej jag tror och hoppas att kvilten ska vara färdig innan februaris utgång, men vem vet vad som händer!!!
    Wivi: Ja, jag blev nöjd med kviltningen och tycker att Bettan "lekt" fram en fin löpare.
    Lena P: Tack!!!
    Carmen: Tack för allt!!!
    Kikki: Ja, när kvilten är färdigsydd så är det en väldigt massa handsömmar kvar, men då kan man ju sitta i soffan och umgås samtidigt som man jobbar.
    Elisabeth: Kan man någonsin få för många Kaffetyger????
    Immi: Tack, men snälla du försök att komma igång du också. Det är lite jobbigt stundtals i början, men sedan går det faktiskt lättare!
    Birgitta: Hoppas att jag hinner och orkar. I så fal ska jag testa med albumen till Picasa.
    Monica: Lika söt, gullig, gó och snäll som vanligt! Pöss på Dig!

    Ja, kram till er alla som skriver kommentarer!
    Maja

    SvaraRadera
  18. Har varit inne o läst på din blogg. Trevligt o jag kommer att fortsätta läsa din blogg.

    SvaraRadera