lördag 15 januari 2011

Pingelträff med Mysterie 4-ruta


I dag har vi haft Pingelträff!
Frågan idag var: Hur får man en 4-ruta att bli 9 rutor efter 2 snitt med kniven och 2 sömmar?
Jag hade med tyg som de fick testsy blocket i.
4 stycken utlagda block kan bli en duk om man väljer att sy ihop dom på detta sätt.
Jag vill tacka EvaJ som under ett inspirerande samtal lärde mig detta sätt att "trolla" med tyg och som också gav sitt medgivande till att jag fick göra mönster av det!
Önskemål från en Pingla.
Kan Mysterieblocket bli bordstabletter?
Svar: Ja!

Följdfrågan var: Hur kan man variera detta block?


Här är Pinglornas egna tygval. 
En ocentrerad "Puss in the corner"
Man får ju inte roligare än man gör sig!

Det finns så mycket att säga om dessa träffar, men låt mig sammanfatta mig kort:
*Stimulerande  *Inspirerande  *  Glädjande  *Intensivt  *Informativt (hoppas jag)
Efter 4 timmar med mina Pinglor så är jag rätt så trött. Glad, men trött!!!
Nu dröjer det tills i slutet av Februari tills jag får träffa dom igen och då ska vi jobba med
ännu ett litet mysterium. Innan dess ska jag göra mönster och instruktioner, så jag vet ju vad jag ska göra förutom min Rosenkvilt den närmsta tiden.
***********************************************
Roligt att så många kommenterar i bloggen och jag ska göra mitt bästa för att svara.
Glöm inte att "titta" in i morgon igen för då ska ni få se ett "potpuri" på  
"Majas Vändbara scrapstäcke".
Ha nu en trevlig kväll!
Kram Maja 

10 kommentarer:

  1. Visst är det en skoj hobby vi har. Först skär vi itu och så syr vi ihop, sen skär vi itu igen och så syr vi ihop... åsså blir det så läckert :-)) Härlig, eller hur?
    Skoj teknik ni pysslar med, du och dina Pinglor.
    Kram till dej

    SvaraRadera
  2. Så roligt att dina pinglor tyckte om detta block!!
    Själv tycker jag väldigt mycket om det och har sytt många quiltar i just den tekniken.
    Har sytt en del idag och nu känner jag mig lite sliten.
    Kram .kram

    SvaraRadera
  3. Det är helt underbart på våra träffar!! Jag får så mycket positiv energi och hjärnan går på högvarv efteråt...:)
    Kramelikram

    SvaraRadera
  4. Det är ett kul block. Någon (Anna?) tipsade om en länk en gång för över ett år sedan och jag sydde ett testblock. Hade nästan glömt tekniken. Kan ju vara en variant om man "hoppar på" det här med 9-rutorna.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Anonym som skrivit en kommentar ovan är jag...Mia...:) glömde av att namnet inte står innan...:) kram igen

    SvaraRadera
  6. Visst är det en kul variant av nioruta. EvaJ visade det på en kurs, och jag har använt det flera gånger.
    Helena

    SvaraRadera
  7. Så kul det verkar med en träff och ni har ju sytt en rolig ruta.

    Dina aningar är helt rätt och det går "lätt" än så länge.
    kram

    SvaraRadera
  8. Annemarlen: Ja visst är det konstigt egentligen. Tänk busen där ni utgått från samma tyg och det blivit så olika!!! Underbart!!! Känner du för ett nytt bus snart, förresten?

    Evaj: Vi hade jättetrevligt och jag har givit dom en liten utmaning. Ska bli roligt att se om någon av dom nappar!

    Mia:Det får jag också!!! Underbart att höra! Så roligt att äntligen ses igen!

    Wivi: Jätterolig teknik och möjligheter att variera med olika breddar och andra möjligher. Tyvärr är 9-patch utmaningen stängd för fler deltagare nu.

    Helena: Ja, detta är verkligen en rolig variant! Jag håller på och spinner på en idé. vi får se om det blir något!!!

    Birgitta: Ja, träffarna brukar vara jätteroliga och jag tror att det kommer att bli mycket sytt av dessa rutor. Ska tänka på dig!

    Nu är det verkligen hög tid för sängen!!!
    Kram på er alla!
    Maja

    SvaraRadera
  9. Syns att ni haft skoj! Det är ett jätteskoj block, jag har sytt flera barntäcken i tekniken.
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  10. Som vanligt vackra konstverk som växer fram
    Kram Iakia

    SvaraRadera