torsdag 27 januari 2011

Kviltglädje, men vem körde?

Säger som de gör i filmen med Musses, Kalle och Långben på julafton:
-Vem är det som kör egentligen?
Ja, vem är det som kör???
Jag hade ju suttit och planerat att kvilta lite slingor på det nya arbetet, men jag vet inte vad som far i mig så fort jag hamnar bakom Janome 1600! Innan jag visste ordet av så sitter jag där och kviltar 
den ena mönstret konstigare än det andra.
(Det är som när man sitter och pratar i telefon och doodlar, ni vet ritar mönster utan att lyfta pennan.
Det bara "rinner" på och rätt som det är så är arket fullt)!
Någon timma senare så var kvilten full också! Just nu så är det bara kantningen som ska färdigställas. 
Jag har tråcklat på fållen på baksidan och tänkte spara handsömnaden av "lukkekanten" till bättre tider!!!
Jag blev jättenöjd! 
Under dagen så har tanken slagit mig att denna skulle kunna vara en bra inspiration 
på lappteknikskurs under namnet:
"Våga skära"!!!
Det som utgör myllret är ett flertal olika sätt att skära remsor och sedan våga sätta samman dom i det kanske inte mest logiska mönstret. Tittar man noga så ser man flera olika möjligheter till block. Man behöver ju inte göra ett myller av sitt arbete utan kan vara lite mer konsekvent i sitt val av mönster;0)
***************
Jag är så glad att jag följde Evaj´s råd och tog en paus i Rosenkvilten.
Det här har varit så befriande skönt att bara leka och skapa och det är väl det som vi alla 
önskar oss av vår hobby! 
Jag älskar att jobba med cerise, lila, orange och ju mer skrikiga färger desto roligare!
MEN, jag vilar i dessa ljuvligt lugna färger!!!
Det är väl så att dessa kulörer och nyanser känns som att de "står sig i längden".
********************
I morgon skär jag till lite andra tyger, men det arbetet är "hemligt" fram till i slutet av februari.
Dessutom borde jag väl fortsätta med rosenkvilten!
Någon som kan ge mig lite inspiration????

Ha nu en trevlig kväll!
Kram Maja



14 kommentarer:

  1. Nog blev den snygg alltid. Själv har jag suttit med sprätten i handen en stund.

    SvaraRadera
  2. :0) Vad glad man blir när man ser så här fina arbeten! Toppenhärlig kviltning! Det syns att du har haft roligt! Nu ska du se att det blir roligt att fortsätta med både rosenkvilt och hemliga projekt!
    Kramen/Sussie

    SvaraRadera
  3. Härlig!! Inramningen blev kanon!
    Kram Lizzan
    Ps..kan ju ta bort duken när det är dags för mat ;)
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  4. Så snyggt det blev med den breda bården och oj!!!!!!!! vilken kviltning. Du är så duktig!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin quilt den blev jättefin tur att du tog en paus från rosenquilten. Kram EvaM

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar quiltning du gjort. Och vad snygg den blev med den breda kanten. Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Maja, jösses vad bra det blev med kanten! Och quiltningen... super! Jag är allt lite avis för jag har också frihandsquiltat idag och det gick väl sådär. Många fula ord... Men jag är igång ialla fall :-) En dag om 100 år kanske jag också kan quilta som du?
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Hej Om du går in på
    http://youembroidery.com

    finns roliga broderier på katter gratis
    den gula är för stor
    Kram

    SvaraRadera
  9. FÅR HÅLLA MED JENNY I BÅDE DITT OCH DATT!!KRAM

    SvaraRadera
  10. Toppenqult och toppenquiltat. Scraps är så skoj!
    Kram o trwvlig helg.

    SvaraRadera
  11. Så himla fräck! Har du nåt mönster? Jag vill också sy en sån...kramen, pia

    SvaraRadera
  12. Du ska vara jättenöjd med kvilten :) Den är hur snygg som helst!!!

    Kramar!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  13. Dåligt av mig!
    Vill ni se mina svarskommentarer så varsågod:
    Carina: Tack! Sprätten skulle formges som en haj har jag läst en gång. Ligger något i det!

    Sussie: Tack för vägledningen!

    Lizzan: Tack!

    Birgitta: Jag vet inte om jag är så duktig, men jag har kul!

    EvaM. Ja, det var en välbehövlig paus!

    Annika: Kanten gjorde massor!

    SvaraRadera
  14. Marianne: Tack för tipset!

    Jenny: Tack! Övning,övning och det är en FÄRSKVARA!!! Tycker dessutom att det blir finare ju längre jag kviltat i en kvilt.

    Evaj: Kram

    AnneMarlene: Scraps är underbart!

    Pia: Mönster, nej, men sy och skär sedan på olika sätt av rutorna OCH resterna.

    Elisabeth: Jag är jättenöjd! Den gör mig så glad!

    kram på er Maja!

    SvaraRadera