lördag 29 januari 2011

Tack för hjälpen!!!

Till alla er som svarade på mitt rop på hjälp i går vill jag skicka ett stort TACK!!!

Jag är så glad att ni ville hjälpa till och ge mig råd om tygerna!
Jag valde att använda det bruna, fast att det nog egentligen är lite för mörkt, men det enda tyget i en lite varmare brun nyans som jag hade hemma var 1" för kort :-(.

Nu är jag rätt så nöjd med det färdiga resultatet och skulle man vänta tills man hade tyger och material som man var 100% nöjd med varje gång, då skulle det inte bli mycket sytt (iaf inte för mig)!!!
Jag gillar ju dessutom att sy med tyger som någon annan plockat samman eller resterna från tillskurna bitar. De röda, blå och gröna tygerna i denna kvilt kommmer från lådan med scraps som Jane Gardner http://janegardner.blogspot.com/ skickade mig i höstas (TACK)!!!

Nu har jag tyvärr inte något tyg till baksida och funderar på att köpa mer av det bruna, eller ska jag göra ett "hopplock" av olik brun-, röd-, grön-, blå- och beigemönstrade tyger?
Jag satt uppe sent och ritade om mitt mönster. Rädd för att det skulle bli för mörkt. Nu kan jag istället tycka att det är lite väl ljust, men i det stora hela är jag NÖJD!!!
Ja, så här blev det!!!
Baksida och kviltning saknas.

*************************************************
Till sist vill jag visa några väskor som min pingla Mia sydde och gav bort under julen!
Visst är de fina!
Tydligen hade de varit fulla med godis och choklad!
Snyggt jobbat Mia!
**************************
Till sist!
Ha en fin lördagskväll!
Kram Maja


10 kommentarer:

  1. Så fin den blev! Du kan gott sträcka på dej Maja! Jag tycker att man ska försöka jobba utifrån sitt eget tänk även om man måste "avstå" det perfekta ibland. Allt är i betraktarens öga...
    kramar!

    SvaraRadera
  2. Håller med Pia..bara man har roligt oxså...Lördagskram

    SvaraRadera
  3. Den blev ju jättefin!!! Jag har skurit lappar hela kvällen, det börjar närma sig 200...:) bara att sy sen.
    Kramelikram Mia

    SvaraRadera
  4. Ursnyggt! Visst är det skoj när man får sy av de perfekta tygerna. Men det är ju också skoj att skapa av det som är lite mer utmaning. Du har lyckats väldigt bra som vanligt! Kramar Ullis

    SvaraRadera
  5. Skulle vilja skriva så mycket, men det verkar tomt i huvudet idag så det blir kort och gott; Snyggt!!!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  6. Vilket roligt mönster du gjort!
    Den blev väldigt fin men det bruna är lite vasst i mina ögon :0)Det är väldigt roligt,svårt och fascinerande med färglära. Man lär sig och ser nått nytt varje dag!
    Jag tycker du lyckats mycket bra med att få ihop en kär scrapsgåva!
    Just nu håller jag på med min förvaring, rosa och rött som jag egentligen inte alls tycker passar så bra ihop :0)Men det är ju systertyger så det ska ju matcha förträffligt. Vi får se hur det blir!Det är roligt och det är ju huvudsaken!
    Kramen/Sussie

    SvaraRadera
  7. Det blev snyggt, Maja. Mycket finare än jag trodde, med det mörka tyget.

    SvaraRadera
  8. Självklart skall du vara nöjd med den,klart läcker!!
    kram Gudrun

    SvaraRadera
  9. Vad roligt att få se det färdiga resultatet. Tycker den blev väldigt snygg! Tror också att den breda, lite mörkare ramen gör att den bruna inte sticker ut så mycket. Kram Annika

    SvaraRadera
  10. Pia: Jag tycker att den blev jättefin! Visst är det bruna lite mörkt, men om man tänker att det är det mönstret som kommer fram av det bruna som är det viktiga... då du!
    jag håller helt med dig om betraktarens öga och "konstnärens" tänk!

    Evaj: Tack!

    Mia: vad är det du gör???

    Ullis: Tack!!! Jag gillar ju att försöka att göra så gott det går av det jag har och jag tycker att detta är lyckat!

    Lizzan: Skulle vilja läst allt du inte skrev;) Men TACK!!!

    Sussie: Jag har läst färglära, men lärt mig sy lappteknik för en konstnär som tyckte att den som skapade var konstnär och bestämde över sitt arbete. Att man skulle "slå" färgerna mot varandra för att skapa intresse och kontraster;)
    Ja, det är inte lätt detta, men känner mig väldigt nöjd så här långt!

    Birgitta: Tack!!!

    Gudrun: Tack, det blir nog till sommarens picknickar.

    Annika: Håller med dig! Ramen gör mycket! Den hade jag egentligen tänkt ha med i mönstret, men man får ändra sig när man "designar" mönster.;-)

    Tack för era kommentarer och ert engagemang!
    Kram Maja

    SvaraRadera