tisdag 26 juli 2011

Här bor jag!

Någonstans i den ljusa strimman till vänster om skorstenarna
hör jag hemma.
Vi tog Rajas morgonpromenad på Billingen. 
Jag älskar att stå och hänga över staketen och 
kolla vart vi och kompisar bor.
Den stora byggnaden hitom skorstenarna är Kärnsjukhuset.
Runt omkring gömda i grönska ligger hus.
Det är lätt att konstatera att vi har vår lilla kolonistuga närmare centrum
än vad vi bor!!!
Det borde väl kanske vara det omvända.
Man vill väl ut till naturen på landet?
*************
 Massor med trevligt "hundfolk" har vi träffat under dagen.
Och
Senast nu i kväll.
Tänk att våra fyrfota vänner är sådana samtalsöppnare!
**************
En bärkasse kantareller blev det idag!
Bildbevis?
Nej, jag lämnade ifrån mig kantarellerna
innan påsen hade gått sönder helt!
Jag önskar att kameran hade varit med.
Vi hittade en stor plätt vid en gran.
Allt var gult!!!
Jag satte mig i flera minuter och bara plockade!
En strof ur en psalmvers dök upp i skallen på mig:
"Guds godhets rikedom".
KM säger att det är den blomstertid nu kommer.
Jag har ingen aning.
Har han rätt?
*********
Nu får jag åtnjuta en annan godhet!
KM har bryggt kaffe och gjort mackor åt mig!
Det ska smaka gott!

Ta hand om er!
Kram Maja

9 kommentarer:

  1. Ja Maja KM har rätt i att strofen kommer ur Den blomstertid nu kommer, vers 2:
    De fagra blomsterängar och åkerns ädla säd. De rika örtesängar och lundens gröna träd.
    De skola oss påminna Guds godhets rikedom. Att vi den nåd besinna, som räcker året om.

    SvaraRadera
  2. Så fint det är där du bor! Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Åh vilken underbar utsikt. Jag kan tänka mig en mängd gula fina kantareller som bara väntaqr på att bli plockade....det måste ju bara vara en helt underbar syn det med.
    Kramizar o ha en bra dag

    SvaraRadera
  4. Vilken fin utsikt! Tänk att hitta så mycket kantareller, de jag hittade rymdes ju i fickan:O)))
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Vilken utsikt! och så härligt grönt ditt "område" är. Sången stämmer.. den har man trallat på under många skolavslutningar. ;)Kraam!

    SvaraRadera
  6. men hem till mej ser du inte... eller jo det kanske man gör... ;)

    undrar jag när turen kommer till mej att få en bärkasse med kantisar... ;)
    krama om Sanna!

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk utsikt, så härligt att ha såna strövområden!

    ... och liiiite avundsjuk blir jag när jag läser om hela kassar med kantareller! ;-) Vi var ute häromdagen, och kom hem med fler myggbett än kantareller...

    SvaraRadera