fredag 18 februari 2011

Fredag kväll, frusna tår och soffamys!!!

I dag är det några veckor sedan som mina härvor med rosa alpackagarn kom från Tant Kofta /http://www.tantkofta.blogspot.com Nu är sjalen/sjaletten färdig och jag ÄLSKAR den!!!
Tyvärr så är mina grimaser så gruvligt fula så jag refuserar de flesta bilder där jag är med, men så här bär jag min sjal.

Detta är en av rosorna som jag virkade. Denna har jag monterat på en säkerhetsnål och har som brosch och fäster ihop min sjal med.

Här är en närbild på mönsterstickningen.  Jag virkade och monterade fast 2 stycken rosor. Jag har nog garn till några till så jag tror att det blir flera på snibben.  Så här ser mitt stickschema ut: 2 varv rätstickning. OBS! varje varv börjar och slutar med 4 maskor rätstickning.
Varv 3: *1 omslag, 2 räta m tillsammans,*  Varv 4: Rätstickning. Omslagen stickas räta så att små hål uppstår.
2 varv rätstickning. Varv 7: *1 omslag, 2 räta m*  Nästa varv rätstickning, men alla omslag försvinner genom  överhopdragningar med framförvarande m.  2 varv rätstickning. Börja om från varv 3 igen.
Till sist har jag virkat uddmönster runt hela sjalen. sammanlagt 5 varv. (kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde-Allt designas medan det görs;-))
Om någon skulle sticka något enl. detta enkla lilla mönstret så skicka gärna en länk och visa.
***********************************************************
Hemma igen från "symaskinsdoktor" Patrik på Skövde Symaskiner så kan jag bara konstatera att jag är SÅ glad att vi bor så nära och att han är så bussig!!! Ett stort Tack för bra och snabb service!!! "Janne" är med hem och nu är han frisk och fin igen! Fast det är farligt att åka dit och hälsa på!!! Nu blir det nog en ny liten "Janne" att ta med till träffarna med Afrikadamerna!!! Jag har ju "brorsan" som jag brukar använda där, men en liten behändig Janne är ju aldrig fel!!!;-)
**************************************************************
Ha nu en trevlig fredagkväll!
Här är det fötterna i soffan för tårna är som små isbitar efter kvällspromenaden med Raja!!!
Ta hand om er!
Kram Maja

8 kommentarer:

  1. Din sjal blev jättehärlig! Gillar färgen :o) Och rosorna blev verkligen pricken över i.

    SvaraRadera
  2. Åh vilken härlig sjal,förstår du älskar den.Hade Janne feber eller?? och fick en alvedon??Vill gärna höra vad som hänt,en gång!!
    Nu har våra landat på Arlanda och jag hoppas att bilen startar oxså ,,sedan ska de bara hem me!!ha en fin kväll och en bra dag imorgon -Kramar

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig sjal!
    Var så frusen när jag suttit och bloggat (det är så j***a kallt i vårt "datarum") så jag tog en lååång varm dusch och har tillbringat resten av kvällen i nattlinne och morgonrock framför TV:n och tittat på Let´s Dance. Nu är det sängdags så jag orkar en hel dag på syfestivalen.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Du gör såna fina saker och man blir så glad när man går in på din blogg..:) Jättesnyggt med rosorna!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Så läckert härlig sjal du gjort.
    Vi har också kallt här...21 - var det i morse men nu skiner solen.
    Har oxå köpt min "Tjabo" (Janome 300e) hos Skövde maskiner. Bra ställe.
    Kramiz

    SvaraRadera
  6. Åh så vacker den är och underbara rosor också! Tyvärr är jag den sorten som inte kan ha dessa ljuvliga garner, allting - och då menar jag precis allting - sticks på mig utom bomull. Men jag njuter av att se din vackra sjal. Vad skönt att höra att stora Janne mår bra igen! Jag har en liten Janne också, en 760 som jag har som kursmaskin. Perfekt att bära med sig och bra att sy på! Ha en fin lördag

    SvaraRadera
  7. Åh, vilken vacker schal!! Jättefin, jag älskar både färgen och designen. Jättesnygg!!!

    SvaraRadera