lördag 12 februari 2011

Vill sy, men vadå???

Jag ville så gärna vara inne i mitt Paradis i dag. Satte på symaskinen, men kom mig inte för någonting. Jag plockade bland nålarna, började vika i tygerna och fram med "gamla godingar".
 Det blev två sömmar på denna.
Någon gång ska den förhoppningsvis bli klar, men frågan är om det blir i år!
Jag köpte både tyger och mönsterbok av Anna på Butiken Annalunda i morsdagspresent till mig själv 2008 (fick verkligen vad jag önskat mig;). Boken heter "A Gardener´s Journal" av Anni Downs. Som vanligt måste jag ju ändra och "peta" i mönstret för att få det som jag vill. Inte vet jag om det blir bättre (nej, det blir det inte), men då har jag fått bestämma lite själv! Ett stort steg framåt. Nu är min bonad i ett stycke iaf! 
Dessutom så blev jag sugen på att sy i de fina japanska tygerna igen.
***************************************************
När jag sytt den senaste "nessen" med de Ryska dockorna så tittade Sanna på den och sade med lite släpig röst:
-Ja, vi vet ju att du kan sy de där små, låga, men kan du inte sy en hög?
Jag använder ju inte hårspray eller parfym så det har inte varit viktigt att ha en hög neccesär och dessutom så brukar jag ju ha dom till mina broderier och pennor eller, sladdar eller något annat.
När jag pillat runt i syrummet någon timma och stökat fram olika saker så hittade jag två överblivna block som med några extra sömmar blev en bra grund till en hög "nesse".
Bara lek och ha kul!


Egentligen borde jag gå och städa upp lite i Paradiset, men jag ska lägga mig på sängen en stund. I natt kl.02.05 ska jag och KM kolla på Foppa när han spelar hockey!
Vi var uppe i natt, kollade på ishockey, drack kaffe och åt bullar! Romantiskt så det heter duga;-)).
Ha en trevlig lördagskväll!!!
Kram Maja 







13 kommentarer:

  1. Oj vilket jobb du lagt ner på din A Gardeners Journal. Den måste du göra klar vilket år som helst ;-)

    Nessar med höjd är nog inte så dumma att ha, även om de kanske inte ska användas till hårspray o liknande. Klokt att lyssna på Sanna. Det blev läckert med dina överblivna block.
    Ha det gott och mys inatt vid tv:n. Själv föredrar jag att sova ;-)
    Kram till dej!

    SvaraRadera
  2. Håller med AM.klart du ska sätta dig och sy färdigt din quilt!!

    Kanske skulle jag oxså behöva ha en ny nesse,,inte riktigt min grej,,men snart ska jag ju på quiltträff och då om inte annat skulle en ny sitta bra...

    Ni är bara galna ,när man kan få sova!!Ha en fin natt!!Kramen

    SvaraRadera
  3. Fräck hög nesse, så du har också broderi/kvilt som inte är färdig, min är ju i sin linda men det lär nog ta ett tag innan den blir klar. Men har beställt kanttyg till den innan det tar slut. Hittade några nya godingar när beställde, ska kolla in och klappa på dem men kanske kommer det ett brev till frun med två remsor. Ha en bra och romantisk natt!

    SvaraRadera
  4. Så läcker necessär!Nu blev jag sugen att sy en ----till!!
    Kram och ha en fin natt.

    SvaraRadera
  5. Det blev ju lite sytt i alla fall. Nessen ser fin ut. Jag tänker INTE sitta uppe för att titta på Foppa.
    Kram

    SvaraRadera
  6. A Gardeners journal är jättefin och blir ännu finare när den än blir klar - i år eller nästa eller....
    Necessärerna är läckra och du hittar säkert något användningsområde.
    Själv tänker jag sova gott i natt!

    SvaraRadera
  7. Så mycket fina och glada grejer det blir i ditt paradis!

    SvaraRadera
  8. Åh, om man ändå var intresserad av hockey när man vaknar mitt i natten och inte kan somna om!
    Härlig nesse du sytt :) De går ju att ha höga också, men jag håller med om att de låga passar bättre till de ändamål jag har för mina nessar :)

    Kram!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Jisses!! jag hade behövt två månader på mig minst för att sy en sån "nesse-bag". Du är så himla duktig!! men du... jag tittar på alla sömmar på dina olika prylar som du syr... krumelurer o mönster hit o dit. Du menar väl inte att du sitter där och snurrar runt och gör de där mönstrena själv??? gissar att du har en sån där "rolls-royce-maskin" som går att programmera. Annars får ju JAG börja torka svetten i MIN PANNA av ditt flitiga jobbande. Kram!!!

    SvaraRadera
  10. Ja vad kan man inte göra av UFOn när andan faller på.
    Så fint Du kviltar.Sånt kan inte jag Syr och snurrar runt i ett virrvarr.Nåt mönsteraktigt klarar jag inte,
    Tack för tipset min qrazy duk hamnar på väggen i sovrummet
    Färgen är perfekt för det.
    KRAM

    SvaraRadera
  11. Oj oj vad du fått gjort! Lite eller mycket avis, jag har inte gjort annat än skurit scraps...
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  12. Annemarlen: Ja, jag lovar. Vilket år som helst;))

    Evaj: Var det ett tips???

    Carina: Nu blir jag ju genast nyfiken. Vad har du köpt?

    Gudrun: Kan man ha för många nessar?

    Wivi: Jag blev nöjd med den. Det blev jag ALDRIG förr!!!

    Annika: Jag broderade med DMC linnegarn och det var varken särskilt lätt eller blev särskilt fint, men vad gör det om hundra år?

    Kram Maja

    SvaraRadera
  13. Tant Kofta: Tack det samma! Garnet jag köpte är superdrygt och underbart!!!

    Elisabeth: Denna höga nessen går ju faktiskt att stoppa i ett broderi med tillhörande broderibåge. Inte dumt alls!

    M: Dags att börja torka svetten ur pannan!!! Jag har en väldigt bra raksömsmaskin som jag byter pressarfot och stygnplåt på och sedan tar jag på mig kvilthandskar med lätt gummering och börjar vrida och vända! Fantastiskt bra när man vill skingra tankarna och koncentrera sig på något! Jag älskar att leka med den maskinen!!!

    Marianne: Tack! Jag bara leker!!! MEN jag har en bra och rolig maskin att leka med: Janome 1600. Vad roligt att du sätter ditt fina arbete på väggen! Då syns det ju bättre och ingen risk att det blir smutsigt!

    Lizzan: Jag har ju bara plockat med halvfärdiga saker och lekt med maskinen! Vad ska du göra med scrapsen??? Nyfiken i en strut!!!

    Kram och God Natt!
    Önskar Maja

    SvaraRadera