söndag 14 april 2013

Inspiration och en liten fråga

 Visst får man lite lapptekniksinspiration när man ser dessa bilder.
Tänk att kunna frihandskvilta som stängslet eller
sy ett täcke likt mosaiken till vänster.
Stjärnor och vävningar gillar jag och
har sytt ett flertal gånger.
Anledningen till att jag visar lite inspirationsbilder
är att jag har suttit och kollat igen ca:784 bilder från
Sannas Milanoresa.
Hon och några klasskompisar fick stipendium för att 
åka till Milano på möbelmässan som varit de senaste dagarna.
Jo, de var på mässor och säkert 450 bilder var på möbler,
men det var varmt och trångt och ute sken solen...
Våren var långt kommen
och här har vi smort in Aloe-cremé på känslig hud!

Nu har jag en liten fråga?
Kan ni gissa vad detta är!
OM någon gissar rätt så lovar jag att dra en vinnare och 
skicka en väl tilltagen
hög med halvstora scrapsbitar.
Rätt svar kommer på onsdag kväll.
Svaret finns i bilderna och i ens fantasi!
Lycka till!

Kram
Maja


18 kommentarer:

  1. Jag tror det är en kalejdoskop-rör, ett sånt man hade som barn och kikade i och vred runt så att det ändrade sig.
    Kram

    SvaraRadera
  2. I agree--it is a kaleidoscope that you turn....Julierose

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också att det ser ut som kalejdoskop-bilder, i alla fall den första. De andra är inte lika regelbundna. Kan det vara ett spegeltrick?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har inget nytt att komma med.
    1. Kalejdoskopbild
    2. Två speglar i 90° vinkel ställda mot någon bild
    3. Mosaiktak eller -fönster.
    kram

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte också på ett kalejdoskop (fast jag visste inte att det hette så:) och det nog ett lapptäcke.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Kalejdoskop-trick i fotoprogram och så är det bilder på block eller kuddar.
    Kram o ha en bra dag

    SvaraRadera
  7. Ingen ide att jag ens försöker gissa den hä tiden en måndagsmorgon....hjärnan är som inte så samarbetsvillig ;)
    Ha en fin måndag!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga bilder Sanna tagit! Det är lite lömskt med solen nu. Jag var ute på promenad igår och satt kanske en kvart i solen och jag blev knallröd i ansiktet!
    Att man aldrig lär sig heller. Var tror du solskyddsfaktorn va, inte i mitt ansikte i alla fall.
    Kram igen:) Mia

    SvaraRadera
  9. Mor och dotter kväll tillsammans ,,trevligt,,kul att få höra vad Sanna gillade Milano,,,Bambikram

    SvaraRadera
  10. Jag tänkte också gissa på kalejdoskopbilder. Men det visar sig ju inte vara en speciellt originell gissning.

    SvaraRadera
  11. Kaleidoskop - spännande att se om det är rätt. Men annars verkar det som att vi är många som har fel.
    Kram Yvonne

    SvaraRadera
  12. Jag gissar också på kalejdoskopbild. Brukar bli ganska läckra bilder bara genom att titta på ett mönstrat tyg t ex!
    Gun A, rutigt

    SvaraRadera
  13. Tyg med kalejdoskåpmönster som sitter på en sittmöbel, typ en skön fåtölj eller fotpall..... nu har det skenat iväg ordentligt med fantasin.
    Kanske är det en ny tygserie som ska inspirera.....

    SvaraRadera
  14. Jeg tenker også kaleidoskop. Jeg tenker på disse barnelekene som er et slags rør, og så rister eller vrir du, og dermed kommer nye mønster fram.

    SvaraRadera
  15. Hej! Det liknar sådana bilder som jag som barn fick fram i en speciell kikare. När jag var liten så kallade vi dessa kikare för "stjärnkikare".
    Kram Mia

    SvaraRadera
  16. Från feberdimmorna gissar.jag på paraplyer! Kram Annika

    SvaraRadera
  17. Jag gissar på kalejdoskop. Eller är det världen sedd från ett flugöga med många prismor... Kram från Lena i Örebro

    SvaraRadera
  18. Oh, those are inspiration for quilting ideas, Maria. How lovely that your daughter took so many pictures on her trip to Milan. You will have fun coming up with ways to translate the images into fabric creations!

    Looks like some Kaffe fabric and a prism or quilting mirror to create the kaleidoscope effect. Lovely!

    SvaraRadera