fredag 17 maj 2013

Jag jobbar vidare...

...med gamla UFO.
Denna kvilt har en speciell historia.
Jag har någon gång, i ett tidigare inlägg berättat,
att min dotter Sanna en gång, för länge sedan designade
detta mönstret och döpte det till "Pipes".
Det var meningen att jag skulle sy efter hennes mönster,
men livet kom emellan och mycket annat hände 
så mönstret föll i glömska,
 utom när hon frågade efter det någon gång då och då.

Hon växte upp och flyttade till Irland.
Jag tänkte överraska henne med att sy hennes mönster och skicka kvilten till henne,
men gillade inte riktigt layouten så jag ändrade lite grand på
hur färgerna skulle mötas.

Fast det blev inte färdigt!!!
Toppen veks fint och lades ner i en låda och glömdes bort!

Hon flyttade hem igen från Irland, 
men flyttade till en egen lägenhet en bra bit bort.

I morgon var det meningen att vi skulle åka dit och hälsa på.
Vad roligt det skulle vara att ta med hennes egendesignade kvilt
som present!!!
Av olika anledningar så blir det kanske inte så,
men nu är kvilten i alla fall färdig!!!

Storleken är 95 cm x 113 cm .
eller
37½" x 44½"

Jag frihandskviltade i ett mönster där jag gömde blommor bland spiraler,
just för att mjuka upp det väldigt raka och rutiga mönstret.

Jag är jättenöjd med mitt arbete och tycker att jag lyckades
fantastiskt bra!
Det är bara ett problem.
Denna kvilt är ju egentligen inte min!!!
Jo, jag står för materialet, 
men det hjälps inte!
Det känns som att den är Sannas,
som att den borde vara hennes i alla fall...

Medan jag funderar på hur jag ska göra så 
länkar jag till AmandaJean
och

Ta hand om er!
Kram//Maja

12 kommentarer:

  1. Men himmel så läcker! Förstår att du vill ha den! :-)
    Trevlig helg! Brita
    http://quilttopmaker.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. Härlig och kul mönster.Spännande att se vem som får den till slut.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jättefin, hoppas att den blir min:-) puss och kram på dig mor<3

    SvaraRadera
  4. Det är inte mer än rättvist om Sanna får ha den nu... du har ju "legat" på den i många år du!! Men du har gjort ett jättefint jobb efter Sannas tankar om hur den skulle se ut. Kviltningen är också jättefin och du har lagt ner dig själ i den det kan man se!! fundera på det så blir det bra!
    Kramen till dig!

    SvaraRadera
  5. Great colours. Great pattern. Great quilting.

    SvaraRadera
  6. Du är otroligt duktig på frihandskviltning.
    Fin design av Sanna och det är klrt att det är hennes kvilt :-)
    kram

    SvaraRadera
  7. Den där kvilten minns jag. Kul att den blev färdig till slut.
    Kram

    SvaraRadera
  8. I really like the way you set the blocks diagonally in color bands. This is a lovely finish Julierose

    SvaraRadera
  9. Förstår att du har svårt att lämna den ifrån dig, Sanna har lyckats med mönstret och du med quiltningen. Den är mycket läcker, meeen jag tycker Sanna skall få den och det tror jag. Kram och En Glag Pingst önskar MonicaJ

    SvaraRadera
  10. Mysquilt till dotera!!Glad Pingst till er alla från Bambi

    SvaraRadera
  11. Jätteläckert mönster! Du kan ju se den när du hälsar på Sanna:)
    Kram Mia

    SvaraRadera
  12. Jättesnyggt mönster, läckert. Kviltningen har du lyckats med också! Finfint!

    SvaraRadera